Częstym problemem w pojazdach ciężarowych oraz w naczepach/przyczepach jest uszkodzenie tarcz hamulcowych po przez awarie zacisku lub wykruszenie się klocków hamulcowych.
Pierwsza oznaka nierównomiernego zużywania się klocków hamulcowych
Pierwszą oznaką, zapieczonego zacisku jest nierównomierne zużywanie się klocków hamulcowych. Wtedy trzeba rozebrać zacisk i poddać go regeneracji po przez wymianę podzespołów. Najczęściej można kupić gotowe komplety naprawcze, które są ogólnodostępne i wymienić to we własnym zakresie. Jeśli kierowca w porę nie zorientuje się o takiej awarii, co jest niestety po za jego mozliwościami, najcześciej tarcza hamulcowa jest do wymiany wraz z regeneracją zacisku. Trzeba także zakupić nowe klocki hamulcowe
Przyczyna awarii tarcz hamulcowych
Drugą najczęściej spotykaną przyczyną awarii tarcz oraz zacisków jest wykruszenie się klocków hamulcowych. Spowodowane jest to długotrwałym użytkowaniem klocków, które wykruszają się z czasem. W tym przypadku stan klocków hamulcowych trzeba kontrolować i w razie potrzeby wymienić przed zniszczeniem tarcz. Jeśli kierowca dysponuje pojazdem na stałe, może on zapobiec takiej awarii po przez stałą kontrole „hamulców”. Inaczej jest w przypadku częstego zmieniania pojazdów przez kierowców, tutaj powstaje problem kto jest odpowiedzialny za sprawdzanie stanu technicznego pojazdów.
Trzecią przyczyną jest po prostu czynnik ludzki (roztargnienie, brak odpowiedniego przeszkolenia, itd).
Po czym poznać, że tarcza hamulcowa lub zacisk jest uszkodzony?
- można usłyszeć różne szumy z koła,
- koło strasznie się grzeje, oraz z koła może się iskrzyć – o tym mogą także nas powiadomić inni kierowcy po przez CB-radio,
- cofanie jest utrudnione przez „trzymanie” a nawet blokady koła
- przy obchodzie auta kierowca zwróci uwage na felge koła, która może się znacząco różnić kolorem (zazwyczaj jest ruda) od pozostałych kół. Wtedy musimy sprawdzić stan „hamulcowów”.
Jak naprawić taką awarie w drodze?
- Trzeba odkręcić koło następnie je ściągnąć, wyciągnąć resztki klocków hamulcowych oraz zacisku, a następnie skręcić siłownik hamulcowy, tak aby koło nie hamowało i zjechać do najbliższego serwisu,
- Inny sposób to wezwać serwis mobilny,
Przykładowe zdjęcia z uszkodzenia:
Przykładową budowe osi BPW przedstawiam poniżej:
Zasada działania:
Po naciśnięciu pedału hamulca tłoczysko siłownika hamulcowego (1) naciska na dźwignię (2). Umieszczona
mimośrodowo w dźwigni rolka (3) przenosi siłę na tłoczek (4), która oddziałuje przez tuleję gwintowaną
z dociskiem (5) na wewnętrzny klocek hamulcowy (6), a ten wywiera nacisk na tarczę hamulcową (7). Siła reakcji powoduje przesunięcie całego zacisku (8) w przeciwnym kierunku. Zatem dociśnięcie zewnętrznego klocka hamulcowego do tarczy z siłą taką jak wewnętrznego. Po zwolnieniu hamulca tłoczek (4) z tuleją gwintowaną i dźwignią (2) powracają do położenia neutralnego.
Wiecej na temat osi można poczytać tutaj.
Jesteś zainteresowany nawiązaniem współpracy i w chcesz się dowiedzieć jakie usługi świadczymy, poczytaj o nas tutaj